2001-ben ragadott magával a Vespa mánia. Nálam is (gondolom sokaknál) egy kis PK 50-nel kezdődött az őrület. Nem nagyon érdekelt a motorozás, Babettáim voltak előtte :). Megtetszett a kényelem, a praktikum és a kézi váltó. Persze nem volt tökéletes a gép, elkezdtem javítgatni, megismerkedtem a márkával, történelmével, rajongótáborával.
Következett egy P125X 1980, üzembiztos, megbízható típus talán a legkiforrottabb klasszikus Vespa. Megfordult nálam több PK, PX, különböző tuningos gépek. Az első teljesen felújított gépem az 50 Elestart volt, mivel egy ritka darab, úgy döntöttem hogy megmentem. Felkutattam a felújításhoz szükséges különböző iparosokat (szemcseszóró, krómozó, festő stb.) alkatrész beszerzési forrásokat. Egy év alatt készült el a kis Elestart. Közben Egy internetes hirdetésben Kaposváron rátaláltam a V125-re az 'alsólámpásra', a 'robogók ősére', szóval egy a Vespások körében fogalomnak számító darabra. Ez a Vespa Magyarországon volt forgalomban az ötvenes évektől. (Megtudtam a tulajtól, hogy Ő Budapesten vette egy barátjától, akinek egy Olaszországi ismerőse hozta az országba.) Ez a vasfüggöny mögött eltöltött négy évtized meg is látszott a robogón. Mindent próbáltak helyettesíteni az elérhető alkatrészekkel, (Pannónia hátsólámpa, főkapcsoló, világításkapcsoló stb.) több-kevesebb sikerrel. A szétszerelés újabb meglepetéseket tartogatott, a motorban szinte minden csapágy és szimering perselyben volt, így tudták megoldani a motor üzemben tartását. Ehhez a Vespához az alkatrészek beszerzése már nehezebb és költségesebb volt, még most sem teljes a kép. A V125 egyébként meglepően üzembiztos, szinte az első rúgásra indul. Két személlyel is 'jól' megy. Egy veterántúrán, egy Csepel 125-ös kolléga, mikor mi dombon két személlyel előztük meglepődve kérdeze: 'Ez hány köbcentis?' :-) Motorinfo teszt Vespa 50 Elestart Motorinfo teszt Vespa 125
PX125 1983 (eladtam) PX200 2002 (eladtam) |